Cseh Tamáson kívül Neil Young, Thom Yorke, Sebő Ferenc és Bobby McFerrin is hatott a szerzőkre. Lovasi András a keverésen kívül minden munkafázist egyedül hajtott végre egy szobában, Harcsa Veronika és a Bin-Jip egy nappaliban rögzítette a dalt, a Kistehén gitárosa pedig elaludt a nagycintányér mellett és azzal ébredt, hogy kell a számba egy vijjogó gitár. A Cseh Tamás előtt tisztelgő lemez kulisszatitkai és a feldolgozói koncepciók.
Kistehén Melanko: Budapest
"A Budapest Cseh Tamás egyik legismertebb, emblematikus nótája, mindenkinek megvan róla a saját képe. Kárörvendéssel nevettem, amikor a Kollár (Kollár-Klemencz László, a zenekar jelenleg szabadságon lévő énekese) közölte, hogy a Budapest a kiválasztott. Mondtam is neki, hogy na, megkaptuk a legnehezebbet" – jellemezte a Quartnak első benyomásait Bujdosó János, a zenekar gitárosa.
A dalt minimalistának mondja, kevés akkorddal. "Nyilván ez a hangszerelés valamennyire a véleményünket is kifejezi, arról, ahogy a mai Budapestet látjuk. Van benne düh, az biztos. És úgy éreztük, hogy kemény hangulat passzol ehhez a szöveghez és dallamhoz" – indokolta a rockos hangvételt a gitáros.
A számban hallható vijjogó gitár keletkezéstörténetét is felfedte: a dal felvétele közben elaludt a nagycintányér mellett, majd két óra múlva azzal ébredt, hogy kell a számba a vijjogás. A szöveget egyébként – a többi felkért zenészhez hasonlóan - teljesen megtartották, ahogy a dallamvezetést is, csupán egyetlen plusz harmóniát tettek hozzá, ami "a szigorúbb hangulat előidőzését szolgálja".
Tóth Evelin: Eszembe jutottál
Tóth Evelin a címadó Eszembe jutottál című dalt jegyzi, amit nagyon nagy megtiszteltetésnek tart, és mint mondta, boldog volt, hogy elénekelhette. Azért választotta éppen ezt a dalt, mert ezer Cseh Tamás-dal meghallgatása után is újra és újra ehhez tért vissza.
Tóth Eveliné az album egyik legszabadabban értelmezett feldolgozása: "Általában van egy improvizatív hozzáállásom a dolgokhoz, szándékosság nem volt benne. Az egyetlen célom az volt, hogy sikerüljön átereszteni magamon Cseh Tamás világát úgy, hogy a dal valahogyan a sajátommá is váljon" – mondta. Először nagyzenekarral szerette volna előadni a számot, aztán inkább Lantos Zoltán hegedűművészt választotta, mert "elektromos rezgőhúros hegedűjéből egy kész orkesztrát tud elővarázsolni".
Bin-Jip: Váróterem
"Andrew (Andrew J – ritmusok, hangminták, scratch) nappalijában szoktunk fölvenni mindent, és ez a dal is ott készült” – mondta Harcsa Veronika, jelezve, hogy komolyan vették a feladatot. A számot Moldvai Márk keverte, aki a Bin-jipet szokta, mert szerették volna megtartani a zenekarra jellemző hangzásvilágot. "Saját dalként kezeltük" – fűzte hozzá Kaltenecker Zsolt, a zenekar billentyűse. "Tetszett nekünk, hogy a többi Cseh Tamás-dalhoz képest itt több a harmónia és a dallam, és tetszett az erős hangulati töltése is" – magyarázta.
A Váróterem nem tartozik a legismertebb Cseh Tamás-dalok közé, Harcsa Veronikának egy barátja hívta fel rá a figyelmét, aki mindkettejük munkásságát jól ismeri. "Ez a barátom jól rámutatott a közös keresztmetszetre: a szöveget és a lírai megközelítését is magamévá tudtam tenni. Bár Cseh Tamást csodálom, mint előadót, nincs átfogó képem róla" – magyarázta Harcsa Veronika.
"Nehéz volt eltérni a Cseh Tamás-i énekstílustól, olyannyira, hogy nem is sikerült. De ez nem is volt feltett szándékom: sokszor meghallgattam a dalt, be is ült a fülembe az, hogy hova teszi a hangsúlyokat, és mi az, amit lírailag egybemos" – mondta, hozzátéve, hogy rendjén is van ez egy olyan lemeznél, ami elsősorban főhajtás.
Harcsa Veronika szerint a Bin-Jipet több zenekar is inspirálja, egyebek mellett a Radiohead és Thom Yorke filmzenéi, ezért örült annak, hogy a dalról filmzenés asszociációink támadtak.
Lovasi András: Gyerekkorom
Harcsa Veronikáék egy nappaliban, Lovasi András egy szobában dolgozott. Viszonylag gazdagon hangszerelt dalt csupaszított le, amit egy szál gitárral énekel. Döntését az önálló munkavégzéssel indokolta: "A szobában énekeltem és ott is pengettem, ezért hallatszik a számban a pengetés. Ilyen szempontból nehéz volt: egyszerre kellett nyomnom a play gombot, pengetni meg énekelni is" – jellemezte az alkotói folyamat nehézségeit. Azt a hangvételt igyekezett becsempészni a dalba, ami az általa nagyra tartott Halott ember című filmet is áthatja (annak Neil Young a zeneszerzője, a rendezője pedig Jim Jarmusch).
Lovasi nem slágerben gondolkodott, kezdetben hezitált Az égboltsapkájú és a Gyerekkorom között, végül utóbbit választotta, mivel az a kedvenc Cseh Tamás-száma, és mert ahhoz látott hozzá először.
Lovasi azt mondta, hogy bár tudja utánozni Cseh Tamás énekstílusát, törekedett rá, hogy itt ne kövesse a jellegzetes stílust, bár az eredeti szövegtagolás szerinte kihallható az ő verziójából is. "Azt akartam, hogy a dal maga és a dallamvezetés megmaradjon, csak egy gitár-riffet írtam hozzá. Mondjuk a gitárt picit hangosabbra kellett volna kevernünk" – gyakorolt önkritikát a Kossuth-díjas művész.
Herczku Ágnes és Bognár Szilvia: Antoine és Désiré
"Mivel lányok énekeltük, adta magát ez a szám: férfiakról van szó a dalban, a téma történelmi. Úgy keresgéltünk, hogy bele tudjuk vinni a ránk jellemző népdalt. Volt az eredetiben egy népzenei mag: például van benne duda. Régóta foglalkozunk dudautánzással, így még egyszerűbb volt a választás" – mondta Herczku Ágnes. A dalt teljesen a capella módon énekelték fel, valamennyi hangot ketten állítottak elő (fütyüléssel, tapssal, tánccal).
"Nem fogtuk fel mereven, hogy népdalénekesek vagyunk, és emiatt csak népzenei oldalról közelíthetjük meg. Ahol én kezdem, ott van egy historizáló jelleg - ha népdal lenne, nem így énekelném. Nagyon jó a dal dramaturgiája, a szerkezete megmaradt, egyetlen ismétlést raktunk bele. Valamennyire visszaadtuk a jellegzetes Cseh Tamás-i énekbeszéd hangot, de nem törekedtünk arra, hogy végig az legyen. Azt szerettük volna, hogy legyen benne egy kis plusz vagy humor, azoknak, akik az eredeti dalt ismerik.”
Mint mondta, eleve a capella dalra kaptak felkérést, Marton László Távolodó, az egyik projektgazda az általuk és Szalóki Ági által jegyzett Szájról szájra című lemezből merítette az ötletet, amelyen szerepelt egy a capella-szám.
A dal "rengeteg agyalás után" Bognár Szilvia férje, Kovács Zoltán hathatós közreműködésével nyerte el végleges formáját: "A mindnyájunk által nagyra tartott Bobby McFerrin szellemiségében készült a dal első szakasza" - mondta.
Szándékosan helyeztek el benne apró utalásokat és vicceket, így például a dal kétharmadánál Sebő Ferencet idézik meg: "Egy részt úgy énekelünk, ahogy ő szokott, amikor tekerőzik" – mondta. "Apró gegként" a Tyukodi pajtás említésekor Herczku bekotkodácsol a dalba.
Quart 2010. augusztus 01.